* Această pagină vine în ajutorul cursanților care doresc să-și amintească cum se execută corect unele tehnici predate în timpul ședințelor de practică.

Oprirea autovehiculului.

* Atenție! Autovehiculele care sunt dotate cu cutie de viteză manuală, pot fi conduse numai dacă ascultați permanent sunetul produs de motor.
* Există trei tehnici de imobilizare (oprire) a autovehiculului
* Cele 3 tehnici de oprire nu pot fi folosite una în locul celeilante. Folosirea incorectă a lor poate duce la oprirea motorului ori crește substanțial distanța de oprire a autovehiculului. Deci pericol major pentru siguranța traficului.

Frână-Relanty-Ambreaj

* Această tehnică de oprire este folosită cam în 80% din situațiile care impun imobilizarea autovehiculului, pentru că aproape mereu motorul autovehiculelor este accelerat.
* Când motorul se aude accelerat, prima pedală care va fi acționată va fi frâna.
* Când motorul ajunge la relanty (859-1000rot/min) se apasă rapid și ambreajul , pentru a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort".
- Nu se eliberează pedala de frână înainte, în timpul sau după călcarea ambreajului.-
* După călcarea ambreajului, se mută maneta schimbătorului în "punctul mort".
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.-
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească darorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează o smucitură în momentul imobilizării autovehiculului.-

Ambreaj-Frână

* Această tehnică de oprire dacă este folosită când motorul este accelerat, conduce la creșterea distanței în care se oprește autovehiculul prin renunțarea la puterea de frânare a motorului și întârzierea cu 1 secundă a călcării pedalei de frână. Deci poate fi foarte periculoasă.
* Când motorul se aude la relanty (859-1000 rot/min) se acționează întâi ambreajul, apoi cât mai prompt pedala de frână.
* După călcarea ambreajului se conduce leverul schimbătorului de viteze în punctul mort.
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.-
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească darorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează o smucitură în momentul imobilizării autovehiculului.-
* Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Această tehnică se folosește de regulă la deplasarea în coloanele de autovehicule aflate la semafoare sau calea ferata, când deplasarea este cu viteză redusă iar motorul este neaccelerat.

Frâna singură

* Această tehnică de oprire se folosește foarte rar, numai când maneta schimbătorului de viteză se află în punctul mort.
* Presupunem că suntem imobilizati, iar maneta schimbătorului de viteze se află în "punctul mort". Din cauza faptului că autovehiculul se află în pantă sau rampă, autovehiculul începe să se miște în față sau spate. Pentru a-l imobiliza, folosim de îndată numai pedala de frână.
* Majoritatea cursanților auzind că motorul se află la relanty calcă greșit și inutil întâi pedala de ambreaj.
* Ambreajul se calcă pentru a duce levierul schimbătorului în "punctul mort", dar în acest caz, schimbătorul se află deja acolo, deci călcarea ambreajului este inutilă și periculoasă. Pericolul constă în faptul că se pierde 1 secundă pentru a călca ambreajul iar în acea secundă autovehiculul dacă se deplasează cu 2 km/h parcurge o distanță de 54 cm. Ceea ce face ca să oprim prea târziu un autovehicul aflat în coloană. Proptindu-ne în cel din față sau spate numai pentru că am pierdut 1 secundă călcând inutil pedala de ambreaj.

Prioritatea în orașe și municipii.

Ordinul nr: 49 din 27 ianuarie 1998

Capitolul 1: Generalități.


1.3 Străzile din localitățițe urbane se clasifică în raport de intensitatea traficului și de funcțiile pe care le îndeplinesc, astfel:

- Străzi de categoria 1 - magistrale

- Străzi de categoria 2 - de legătură

- Străzi de categoria 3 - colectoare

- Străzi de categoria 4 - de folosință locală.

Prioritatea în orașe conform clasificării din ordinul nr:49.

Atenție! Intersecțiile cu circulația nedirijată se formează numai la întâlnirea între două drumuri de categoria 4.
* Probabil că ați observat că șoferii experimentați, chiar dacă traversează pentru prima dată o localitate, știu dacă au prioritate chiar dacă nu privesc la indicatoarele celor care pătrund în intersecții de pe drumurile laterale.
* Ei cunosc faptul că: atunci când circulă pe un drum de categoriile 1,2,3 beneficiază de prioritate câtă vreme circulă pe direcția înainte și nu întâlnesc indicatoarele "Cedează Trecerea", "STOP" ori culoarea roșie a semaforului.
* Dacă efectuează viraj stânga acordă prioritate vehiculelor care se apropie din sensul opus și celor care vin din spate și se află în depășire.

- Cum ne dăm seama că drumul pe care circulăm este prioritar? - Extrem de ușor.

Situația 1:
* Virăm la o intersecție înaitea căreia întâlnim indicatoarele "Cedează trecerea" ori "STOP". Prin viraj se subânțelege că am pătruns pe un drum de categorie cel puțin 3. Deci ... prioritar. SIMPLU.
Situația 2:
Virăm la o intersecție înaintea căreia nu întâlnim indicatoare de pierdere a priorității.
* Există posibilitatea ca acel drum să fie de categoria 4 și să formeze intersecție nedirijată. La prima intersecție pe care o întâlnim privim la indicatorul montat pentru vehiculele ce pătrund din partea dreaptă. Dacă au indicator de pierdere a priorității, înseamnă că suntem pe un drum cel puțin de categoria 3 și avem prioritate dacă mergem pe acel drum pe direcția înainte până efectuăm viraj sau întâlnim indicatoare de pierdere a priorității.
Strada cu sens unic este cel puțin de categoria 3.

Efectuarea virajelor.

1. Cu cel puțin 50m înaintea intersecției semnalizăm intenția virării, simultan reducem viteza.
2. Schimbăm treapta de viteză, nu mai mare de treapta a 2-a și eliberăm ambreajul înainte de viraj, când roțile încă sunt drepte.
3. Ne asigurăm, apoi începem manevrarea volanului.

Repere la manevre.

Parcarea laterală cu o sumedenie de repere.

1. Semnalizăm oprirea cu luminile din partea corespunzătoare parcării.
2. Oprim la 30-50 cm distanță de autovehiculul reper. Autovehiculul nostru paralel cu axa drumului.
3. Pornim luminile de avarie.
4. Oglinda autovehiculului nostru:
- în dreptul oglinzii autovehiculului reper dacă acesta este mai scurt decât al nostru.
- la jumătatea distanței dintre oglinda autovehiculului reper și mânierul de la portiera față a auto reper daca acesta este cam la fel de lung ca cel pe care-l conducem.
- în dreptul mânierului de la portiera față a autovehiculul reper dacă acesta este puțin mai lung.
- în dreptul montantului central al autovehiculului reper dacă acesta este parcat invers..
* În caz că auto reper este microbuz, colțul din spate al microbuzului în dreptul roții din spate a autovehiculului condus.
5. Rotim volanul maxim în direcția în care se află parcarea.
6. Vă asigurați apoi porniți spre înapoi până când centura față a autovehiculului nostru ajunge la sfârșitul autovehicului reper.
- Linia verde a camerei de marșarier ajunge la bordură (numai la parcarea pe partea dreaptă).
- Obținem 45% față de axa drumului.
7. Oprim. Îndreptăm roțile.
8. Pornim spre înapoi în linie dreaptă cca 50 cm. Până când:
- Roata spate a autovehiculului nostru ajunge la 30 cm distanță de bordură.
- Unghiul de 90grade al liniei galbene de la camera de marșarier ajunge la bordura (numai la parcarea pe partea dreaptă).
- Colțul stânga spate al auto reper ajunge în colțul dreapta al parbrizului nostru (numai la parcarea pe partea dreaptă).
- Bara de protecție față a auto condus ajunge la bara de protecție a autovehiculului reper.
9. Pornim ușor de pe loc, rotind volanul maxim în direcția opusă bordurii, așa fel încât să ajumgem lângă și paralel cu bordura.
10. Oprim și îndreptăm roțile.
Autovehicul practica la școala de șoferi

Parcarea cu spatele

1. Semnalizăm oprirea cu luminile din partea corespunzătoare parcării.
2. Oprim la minim 1metru distanță de autovehiculul reper. Autovehiculul nostru paralel cu axa drumului. Roțile drepte.
3. Numărul de înmatriculare al autovehiculului nostru, trecut puțin de autovehiculul reper. La parcarea pe partea dreaptă, în gemulețul triunghiular al geamului din dreapta spate al autovehiculului nostru, trebuie să se vadă întreg farul din dreapta al autovehiculului reper.
4. Pornim luminile de avarie.
5. Ne asigurăm înainte de pornirea de pe loc.
6.. Pornim de pe loc cu 1km/h și în mers, rotim maxim volanul în direcția locului de parcare.
7. Oprim când autovehiculul condus ajunge paralel cu marcajele laterale ale parcării sau cu autovehiculele lângă care parcăm.
8. Îndreptăm roțile.
9. Pornim spre înapoi.
10. Oprim înainte de a ajunge la bordură sau linia continuă care delimitează parcarea spre înapoi.

Întoarcerea

1. Semnalizăm dreapta, oprim lângă bordura din dreapta.
2. Semnalizăm stânga, maxim volan stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc până aproape de bordura din stânga a drumului, oprire.
3. Semnalizare dreapta, volan maxim dreapta, marșarier, asigurare, pornire de pe loc spre înapoi până aproape de bordura din dreapta a drumului, oprire.
4. Semnalizare stânga, volan maxim stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc spre stânga.
Contact pentru detalii ori înscriere la școala de șoferi prin apel telefonic sau mesaje pe WhatsApp: Instructor auto Florian Chiricheș telefon: 0722788031.