* Această pagină vine în ajutorul cursanților mei care doresc să-și amintească cum se execută unele tehnici predate în timpul ședințelor de practică.
Atenție! Recomand ca această pagină să fie vizionată pe desktop ori laptop!!!

Oprirea autovehiculului.

* Atenție! Autovehiculele care sunt dotate cu cutie de viteză manuală, pot fi conduse numai dacă ascultați permanent sunetul produs de motor.
* Există trei tehnici de imobilizare (oprire) a autovehiculului
* Cele 3 tehnici de oprire nu pot fi folosite una în locul celeilante. Folosirea incorectă a lor poate duce la oprirea motorului ori crește substanțial distanța de oprire a autovehiculului. Deci pericol major pentru siguranța traficului.

Frână-Ralanti-Ambreaj.

* Această tehnică de oprire este folosită cam în 80% din situațiile care impun imobilizarea autovehiculului, pentru că aproape mereu în timpul deplasării motoarele autovehiculelor sunt accelerate.
* Când motorul se aude accelerat, prima pedală care va fi acționată va fi frâna.
* Când motorul ajunge la ralanti (850-1000 rot/min) se apasă rapid și ambreajul , pentru a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort".
- Nu se eliberează pedala de frână înainte, în timpul sau după călcarea ambreajului.
* După călcarea ambreajului, se mută maneta schimbătorului în "punctul mort".
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească darorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează un balans al autoveiculului în momentul imobilizării autovehiculului.

- Atenție! Este singura tehnică care asigură aceiași promptitudie a opririi cu a autovehiculelor electrice sau a celor cu cutii de viteze automate ori robotizate.

Ambreaj-Frână.

* Această tehnică de oprire dacă este folosită când motorul este accelerat, conduce la creșterea distanței în care se oprește autovehiculul prin renunțarea la puterea de frânare a motorului și întârzierea cu 1 secundă a călcării pedalei de frână. Deci poate fi periculoasă.
* Când motorul se aude la ralanti (859-1000 rot/min) se acționează întâi brusc ambreajul, apoi cât mai prompt pedala de frână.
* După călcarea ambreajului se conduce leverul schimbătorului de viteze în punctul mort.
- Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Pedala de frână se eliberează la viteza de deplasare de 1km/h, lăsând autovehiculul să de oprească darorită frecării cu aerul și solul.
- Păstrarea piciorului pe frână pînă la oprirea completă generează un balans al autoveiculului în momentul imobilizării autovehiculului.
* Eliberarea pedalei de ambreaj înainte de a scoate levierul schimbătorului de viteze în "punctul mort" conduce la oprirea accidentală a motorului.
* Această tehnică se folosește de regulă la deplasarea în coloanele de autovehicule aflate la semafoare sau calea ferata, când deplasarea este cu viteză redusă iar motorul este neaccelerat.

Frâna singură.

* Această tehnică de oprire se folosește foarte rar, numai când maneta schimbătorului de viteză se află în punctul mort.
* Presupunem că suntem imobilizati, iar maneta schimbătorului de viteze se află în "punctul mort". Din cauza faptului că autovehiculul se află în pantă sau rampă, autovehiculul începe să se deplaseze (în față sau spate). Pentru a-l imobiliza, folosim de îndată numai pedala de frână.
* Majoritatea cursanților auzind că motorul se află la ralanti calcă greșit și inutil întâi pedala de ambreaj.
* Ambreajul se calcă pentru a duce levierul schimbătorului în "punctul mort", dar în acest caz, schimbătorul se află deja acolo, deci călcarea ambreajului este inutilă.

Efectuarea virajelor.

1. Cu cel puțin 50 m înaintea intersecției semnalizăm intenția virării, simultan reducem viteza. Pentru treapta 1 la 5 km/h maxim ori pentru treapta a 2-a la 20km/h funcție de raza virjului.
* În timpul deplasării cu 5 km/h (treapta1) autovehiculul parcurge o distanță de 0,7 metri / secundă iar oprirea în cazul acordării de prioritate se realizează în 2,02 metri;
** În timpul deplasării cu 20 km/h (treapta2) autovehiculul parcurge o distanță de 5,4 metri / secundă iar oprirea în cazul acordării de prioritate se realizează în 9,54 metri. Concluzia ar fi că pentru a efectua un viraj în deplină siguranță cu treapta a doua, ar trebui ca virajul să fie larg (spre stânga de obicei) și drumul să fie prioritar.
2. Schimbăm treapta de viteză și eliberăm ambreajul înainte de viraj, când roțile încă sunt drepte.
3. Ne asigurăm, apoi începem manevrarea volanului.
Atenție! Înainte de virajele la intersecțiile cu indicatoare "cedeaza trecerea", culoarea verde intermitentă a semafoarelor, intrări în cartiere și virajele în interiorul cartierelor frânați până la 5km/h și folosiți numai treapta 1.

Repere la manevre.

Parcarea laterală.

Pregătirea parcării:
1. Semnalizați spre partea în care parcați cu 50 m înaintea locului de imobilizare,
2. Vă apropiați de auto reper la 30-50 cm,
3. Poziționați autovehiculul paralel cu axa drumului,
4. Opriți cu centura pasagerului de pe bancheta din spate în dreptul colțului spate al auto reper.
Repere ajutătoare pentru pct. 4:
Colțul spate al auto reper la jumătatea geamului mic din dreapta spate (numai la parcarea laterală pe dreapta)
sau
Oglinda autovehiculului dumneavoastră:

- în dreptul
oglinzii autovehiculului reper dacă acesta este mai scurt decât al nostru.
- la
jumătatea distanței dintre oglinda autovehiculului reper și mânierul de la portiera față a auto reper daca acesta este cam la fel de lung ca cel pe care-l conducem.
- în dreptul mânierului
de la portiera față a autovehiculul reper dacă acesta este puțin mai lung.
- în dreptul montantului central
(stâlpul din mijoloc) al autovehiculului reper dacă acesta este parcat invers.
* În caz că auto reper este microbuz, colțul din spate al microbuzului în drept cu
centura pasagerului de pe bancheta din spate în dreptul sfîrșitului auto reper.
Parcarea laterala
Intrarea în parcare:
5. Rotiți volanul maxim către bordura trotuarului.
6. Vă asigurați apoi porniți spre înapoi.
7. Opriți când centura față a autovehiculului nostru ajunge la sfârșitul autovehicului reper

Parcarea laterala
Repere ajutătoare pt pct.7:
- Unghiul de 90 grade al liniei verzi al ghidajelor camerei de marșarier ajunge la bordura (
numai la parcarea pe partea dreaptă).
- Obțineți un unghi de 45 grade față de axa drumului.
Parcarea laterala
Deplasarea oblică:
8. Îndreptați roțile.
9. Porniți spre înapoi în linie dreaptă cca 50 cm.
10. Opriți la cca 50 cm înaintea bordurii.
Repere ajutătoare pt pct 10:
- Unghiul de 90 grade al liniei galbene al ghidajelor camerei de marșarier ajunge la bordura (numai la parcarea pe partea dreaptă).
- Bara de protecție față a auto condus ajunge la bara de protecție a autovehiculului reper.
- Colțul stânga spate al auto reper ajunge în colțul dreapta al parbrizului nostru (
numai la parcarea pe partea dreaptă).
Parcarea laterala
Finalizarea parcării:
11. Porniți ușor de pe loc, rotind volanul maxim în direcția opusă bordurii, așa fel încât să ajungeți lângă și paralel cu bordura.
12. Opriți.
13. Îndreptați roțile.

Parcarea cu spatele pe partea dreaptă.

1. Semnalizăm oprirea, cu luminile intermitente din partea dreaptă.
2. Oprim la cca 1-1,2 m distanță de autovehiculul reper. Autovehiculul nostru paralel cu axa drumului. Roțile drepte.
3. Numărul de înmatriculare al autovehiculului nostru, trecut puțin de autovehiculul reper.
Parcarea cu spatele
3.1. Dacă există marcaje, vă puteți orienta după acestea, marcajul trebuie să fie poziționat la jumătatea portierei.
Parcarea cu spatele
3.2. Dacă nu există marcaje, vă puteți orienta după colțul din stânga al autovehiculului reper care trebuie să se afle în dreptul tijei de pe geamul lateral spate.
Parcarea cu spatele
4. Ne asigurăm înainte de pornirea de pe loc.
5. Rotim maxim volanul spre dreapta. Pornim de pe loc cu viteza de 1km/h.
6. Oprim când autovehiculul condus ajunge paralel cu marcajele laterale ale parcării sau cu autovehiculele lângă care parcăm.
7. Îndreptăm roțile 2 rotații (sigla de pe volan să fie poziționată drept).
Parcarea cu spatele
8. Pornim spre înapoi.
9. Oprim înainte de a ajunge la bordură sau linia continuă care delimitează parcarea spre înapoi.
La părăsirea parcării așteptați ca oglinda autovehiculului condus să treacă 15-20 cm de autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare.

Parcarea cu fața.

1. Obținem o distanță laterală de cca 2 lățimi de auto față de autovehiculul după care parcăm (pentru parcarea pe dreapta se face buclă stânga cât mai mare care trebuie începută cu cca 4 locuri de parcare înainte).
2. Semnalizăm în direcția parcării.
3. Rotim rapid maxim în direcția parcării când oglinda auto condus ajunge la jumătatea auto reper.
4. Menținem colțul capotei cât mai aproape de auto din partea opusă virajului.
3. Îndreptăm roțile când auto condus este perpendicular pe bordura.
La părăsirea parcării așteptați ca oglinda autovehiculului condus să treacă de autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare.
Pentru video click aici.

Parcarea cu fața, oblică.

1. Nu ne apropiem de auto după care parcăm.
2. După ce oglinda auto condus trece de autovehiculul reper virăm rapid volanul în direcția locului de parcare,
3. Îndreptăm roțile astfel încât autovehiculul să fie paralel cu marcajele ori în lipsa lor să fie imobilizatîn unghi de 45 grade față de bordură.
La părăsirea parcării așteptați ca centura pasagerului să treacă de colțul autovehiculul care ar putea fi atins, apoi rotiți în mers volanul în direcția de deplasare.

Întoarcerea.

1. Semnalizăm dreapta, oprim lângă bordura din dreapta.
2. Semnalizăm stânga, maxim volan stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc până aproape de bordura din stânga a drumului, oprire.
3. Semnalizare dreapta, volan maxim dreapta, marșarier, asigurare, pornire de pe loc spre înapoi până aproape de bordura din dreapta a drumului, oprire.
4. Semnalizare stânga, volan maxim stânga, treapta 1, asigurare, pornire de pe loc spre stânga.
contact înscriere la scoala de soferi Timisoara înscriere la scoala de soferi timisoara prin Wp înscriere la scoala de soferi în Timisoara prin Telegram
Instructor auto Florian Chiricheș
0722-788.031