SCOALA DE

SOFERI

TIMISOARA

  • Notiuni de practica auto

 

OPRIREA AUTOVEHICULULUI

Frana - Ambreaj

 

Când motorul este accelerat se acționează frâna, pâna când motorul ajunge la relanty, apoi se acționeaza ambreajul (frâna nu trebuie slăbită în acest timp) apoi se scoate levierul schimbătorului de viteze pe liber și de eliberează ambreajul.
Pedala de frâna se eliberează cu puțin înainte de oprirea completă a autovehiculului, pentru a evita șocul.

 

Ambreaj - Frana

 

Când motorul se află neaccelerat (la relanty) prima pedală acționată va fi cea de ambreaj, apoi cea de frână, apoi se scoate levierul schimbătorului de viteze pe liber și de eliberează ambreajul.
Pedala de frâna se eliberează cu puțin înainte de oprirea completă a autovehiculului, pentru a evita șocul.

 

Observație:
Dacă autovehiculul se află în mișcare dar levierul schimbătorului se află în punctul mort, oprirea se realizează prin acționarea pedalei de frână, fară a avea nevoie de a acționa și pedala de ambreaj.

 

 

ACORDAREA PRIORITĂȚII ÎN ORAȘE:

 

ORDIN nr. 49 din 27 ianuarie 1998
Capitolul 1: Generalitati
1.3. Strazile din localităţile urbane se clasifica în raport de intensitatea traficului şi de funcţiile pe care le îndeplinesc, astfel:
- străzi de categoria I - magistrale;
- străzi de categoria a II-a - de legătură;
- străzi de categoria a III-a - colectoare;
- străzi de categoria a IV-a - de folosinţă locală.

 

EXPLICATII vis-a-vis de ORDIN

 

Străzile de categoria I și II sunt cele care delimitează cartierele.
În afara cartierelor nu găsiți intersecții cu circulația nedirijată și aveți prioritate dacă nu întâlniți indicatoarele "Cedează trecerea" , "Oprire" sau semafor ce funcționează pe culoarea roșie.
Străzile de categoria III și IV se află în cartier.
Intersecțiile cu circulația nedirijată pot fi întâlnite numai în cartiere la întâlnirea dintre două străzi de categoria a IV a.
Sunteți pe o intrare prioritară în intersecție, atunci când circulați pe un drum de categoria I, II, sau III și nu întâlniți un indicator de pierdere a prioritații sau un semafor care funcționează pe culoarea roșie.
Observatie:
Străzile cu sens unic sunt de categorie mare (cel puțin a III - a) și nu formează intersecții cu circulația nedirijată.
Deci daca nu întâlniți un indicator de pierdere a prioritații sau un semafor care funcționează pe culoarea roșie sigur aveti prioritate.

 

REPERE PE SCURT LA PARCARI

 

Parcarea Laterala pe DREAPTA
1. Distanța laterală cât mai mică față de autovehiculul reper, axa auto condus paralelă cu axa drumului, roțile drepte, luminile de avarie acționate.
2. Sfârșitul auto reper în colțul geamului dreapta spate, maxim dreapta pe loc.
3. Deplasare oblică pană ce montantul central dreapta ajunge la sfârșitul auto reper.
4. Îndreptăm roțile și ne deplasăm pană ce colțul auto reper se vede în colțul din dreapta al parbrizului.
5. În mers redus maxim volan stânga pâna auto condus se afla paralel cu bordura.
6. Îndreptăm roțile.

 

Parcarea Laterala pe STANGA
1. Distanța laterală cât mai mică față de autovehiculul reper, axa auto condus paralelă cu axa drumului, roțile drepte, luminile de avarie acționate.
2. Sfârșitul auto reper în paralel cu centura din stanga spate, maxim stânga pe loc.
3. Deplasare oblică pană ce montantul central stanga ajunge la sfârșitul auto reper.
4. Îndreptăm roțile și ne deplasăm pană ce capota trece de portbagajul auto reper.
5. În mers redus maxim volan dreapta pâna auto condus se afla paralel cu bordura.
6. Îndreptăm roțile.

 

Parcarea cu SPATELE pe partea dreapta.
1. Distanța laterală fată de autovehiculul reper 1m-1.5m , bara de protecție din spate trecută de auto reper, axa auto condus paralelă cu axa drumului, roțile drepte, luminile de avarie acționate.
2. Maxim volan pe loc, pornire cu asigurari 360 grade, ajustari fine ale pozitiei auto condus.
3. Oprire paralela cu marcajele sau cu autovehiculul reper. Îndreptare roți.

 

INTOARCEREA prin manevre inainte-inapoi
1. Volan maxim stânga pe loc, semnalizare stânga, deplasare cu fața pâna în extremitatea din stâng a drumului.
2. Volan maxim dreapta pe loc, semnalizare dreapta, deplasare cu spatele pâna în extrema din dreapta a drumului.
3. Volan maxim stânga pe loc, semnalizare stânga, deplasare cu fața pâna pe mijlocul benzii de deplasare.

 

Intrarea cu spatele pe calea de acces spre o poartă.
1. Distanța laterală fată de bordura trotuarului 1m , bara de protecție din spatele autovehiculului trecută de ultimul stalp al portii 1m, axa auto condus paralelă cu axa drumului, roțile drepte, luminile de avarie acționate.
2. Maxim volan pe loc, pornire cu asigurari 360 grade, ajustari fine ale pozitiei autovehiculului pentru pozitionarea acastuia pe mijlocul porții.
3. Oprire paralelă cu bordura căii de acces. Îndreptare roți.

 

TEHNICA VIRAJELOR
1. Semnalizare și franare simultan.
2. Evaluam raza virajului.
Dacă virajul este foarte strâns (pentru intrarea în cartier sau la intersecție pe semnal luminos verde intermitent) alegem să frânăm până aproape de oprire, pentru a folosi treapta 1 de viteze.
Dacă virajul este mai larg (între 2 drumuri magistrale), alegem să frânăm până la viteza de 20 km/h, pentru a folosi treapta a 2-a.
3. După obținerea vitezei de deplasare dorite, eliberăm frâna și schimbăm treapta de viteză. Eliberăm ambreajul.
4. Ne asigurăm la fluxurile de vehicule și pietoni cu care ne intersectăm:
-în cazul virajului la stânga în oglinda din stânga apoi la autovehiculele din sens opus și la pietonii aflați pe strada pe care vom intra;
-în cazul virajului la dreapta în oglinda din dreapta pentru bicicliști, apoi la pietoni.
5. Pe noul drum alegem să folosim banda sau randul 1 (daca sunt libere).
6. De îndată ce ajungem pe noul drum, verificăm dacă maneta de semnalizare se află pe nul.
  • Navigare rapida

Copyright 2018 Scoala de soferi Timisoara - P.F.A. Chiriches.